1049 σχολεία κάλεσαν την ομάδα άμεσης παρέμβασης για τη σχολική βία και παραβατικότητα

Σε 1049 αιτήματα σχολείων της Δημοτικής και Μέσης/Τεχνικής εκπαίδευσης ανταποκρίθηκε από το 2010 μέχρι σήμερα η Ομάδα `Αμεσης Παρέμβασης (ΟΑΠ) που συστάθηκε για στήριξη των σχολικών μονάδων έναντι της σχολικής βίας και παραβατικότητας. Επίσης χρηματοδότησε ειδικά προγράμματα στα περισσότερα από αυτά τα σχολεία.

Σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, σήμερα πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ενημερωτική σύσκεψη με στόχο την παρουσίαση του έργου της ΟΑΠ, καθώς και του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο από το 2010 μέχρι σήμερα.

Η ΟΑΠ συστάθηκε το 2010 ως ένα από τα μέτρα στήριξης των σχολικών μονάδων έναντι της σχολικής βίας και παραβατικότητας. Στελεχώνεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς, Συμβούλους από την Υπηρεσία Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής (ΥΣΕΑ) και Εκπαιδευτικούς Ψυχολόγους από την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας (ΥΕΨ) του Υπουργείου Παιδείας.

Σκοπός της ΟΑΠ είναι η πρόληψη, η αντιμετώπιση και η καταστολή έξαρσης παραβατικών συμπεριφορών στο χώρο της σχολικής μονάδας. Η ΟΑΠ παρεμβαίνει έπειτα από γραπτό αίτημα του σχολείου και εργάζεται για την ενίσχυση της σχολικής μονάδας στην ανάπτυξη, προώθηση και υλοποίηση σχεδίου το οποίο περιλαμβάνει εκπαιδευτικές και διοικητικές δράσεις που στοχεύουν στην ολιστική παιδαγωγική προσέγγιση επίλυσης των προβλημάτων σχολικής βίας και παραβατικότητας.

`Οπως αναφέρεται το 2015-2016, 52% των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και 30% των σχολείων της Δημοτικής Εκπαίδευσης συνεργάστηκαν με την ΟΑΠ.

Το Παρατηρητήριο για τη Βία στο Σχολείο συστάθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το 2009. Συλλέγει, καταγράφει και αναλύει στοιχεία που αφορούν στην έκταση και στις μορφές βίας στα σχολεία της Κύπρου, προωθεί συστηματική συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς εταίρους, κοινωνικούς φορείς και Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στον αγώνα ενάντια στη βία στο σχολείο και συνεργάζεται με Παρατηρητήρια άλλων χωρών για την προώθηση πολιτικής και για την εφαρμογή ευρωπαϊκών οδηγιών πρόληψης και αντιμετώπισης του φαινομένου. Το Παρατηρητήριο είναι ο επιστημονικός φορέας του κράτους που συντονίζει δράσεις κατά της σχολικής βίας και αναπτύσσει, εισηγείται και προωθεί πολιτική για τη μείωση της παραβατικότητας.

Από το 2010 μέχρι σήμερα το Παρατηρητήριο πραγματοποίησε παγκύπρια έρευνα για τη θυματοποίηση και το σχολικό κλίμα στα σχολεία, δημοσίευσε άρθρα σχετικά με την πρόληψη και καταπολέμηση του φαινομένου, βράβευσε σε συνεργασία με το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, καλές πρακτικές που εφαρμόζουν τα σχολεία ενάντια στη βία, διοργάνωσε επιστημονικές Ημερίδες/Συνεδρία και παρείχε επιμορφώσεις στα θέματα της διαμεσολάβησης, σχολικού εκφοβισμού και σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών. Επιπρόσθετα το Παρατηρητήριο δημιούργησε το Δίκτυο Κυβερνητικών και Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων κατά της Σχολικής Βίας σε συνεργασία με άλλους κοινωνικούς εταίρους.

Στην ενημέρωση παρουσιάστηκε επίσης το Πρόγραμμα Σχολικής Διαμεσολάβησης το οποίο ξεκίνησε το 2012 με εγκύκλιο προς τα σχολεία Μέσης/Τεχνικής Εκπαίδευσης, ενώ εφαρμόζεται μερικώς και στη Δημοτική Εκπαίδευση. `Οπως αναφέρεται, η σχολική διαμεσολάβηση είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος επίλυσης των συγκρούσεων. Προσφέρει εναλλακτική επιλογή στην πειθαρχική πρακτική που ισχύει στα σχολεία, βοηθώντας στη μείωση των συγκρούσεων και των πειθαρχικών παραπομπών. Το πρόγραμμα προτείνεται για την πρόληψη και αντιμετώπιση των συγκρούσεων στο σχολείο, και διδάσκεται και στηρίζεται από λειτουργούς της ΟΑΠ και της ΥΣΕΑ. Η βασική φιλοσοφία του προγράμματος είναι η εφαρμογή εναλλακτικής παιδαγωγικής παρέμβασης στην παραβατικότητα, στις καταγγελίες και στην επιβολή ποινών με την άμεση συμμετοχή /συνδιαχείριση της πειθαρχίας από μαθητές του σχολείου.

Μετά την κυκλοφορία σχετικής εγκυκλίου και από το 2012 μέχρι σήμερα, 33% των σχολείων Μέσης και Τεχνικής/Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προχώρησαν σε μερική ή πλήρη εφαρμογή της Διαμεσολάβησης. Υλοποίηση πραγματοποιείται επίσης και σε ορισμένα σχολεία της Δημοτικής Εκπαίδευσης. Σε κάθε σχολείο εκπαιδεύεται ομάδα εκπαιδευτικών που αποτελούν τη Συντονιστική Ομάδα Διαμεσολάβησης καθώς και ομάδα μαθητών-διαμεσολαβητών. Τα σχολεία που εφαρμόζουν το πρόγραμμα αναφέρουν ουσιαστική μείωση στις συγκρουσιακές συμπεριφορές στο χώρο του σχολείου. Στόχος είναι η πληρέστερη εφαρμογή του προγράμματος στη Μέση/Τεχνική και Δημοτική Εκπαίδευση και η επιστημονική αξιολόγηση των αποτελεσμάτων υλοποίησής του.

Στο τέλος της ενημερωτικής σύσκεψης, παρουσιάστηκε παρεμβατικό πρόγραμμα το οποίο ανέπτυξε η ΟΑΠ σε συνεργασία με το Λύκειο Αγίου Ιωάννη Λεμεσού, το οποίο βραβεύτηκε αυτή τη χρονιά ως Καλή Πρακτική Πρόληψης της Βίας στο Σχολείο από το Υπουργείο παιδείας και το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξεως. Το σχολείο, σε συνεργασία με την ΟΑΠ, κατάρτισε σχέδιο δράσης, στα πλαίσια του οποίου ήταν η εφαρμογή εναλλακτικού προγράμματος φοίτησης ομάδας μαθητών που παρουσίαζαν παραβατικές συμπεριφορές στου σχολείου, καθώς επίσης και εκπαιδεύσεις των εκπαιδευτικών.

Το πρόγραμμα παρουσίασαν μαθητές που συμμετείχαν σε αυτό και τόνισαν τις θετικές αλλαγές που βίωσαν, τη στροφή από τη σχολική αποτυχία στην επιτυχία, την ανάπτυξη θετικών δεσμών με το σχολείο και τη δημιουργία κινήτρων μάθησης και στόχευσης για τη μελλοντική τους ζωή. Στο τέλος ανέφεραν ότι το πρόγραμμα και η θετική στάση των καθηγητών τους τη δεδομένη στιγμή, αποτέλεσαν καταλύτη αλλαγής της αρνητικής συμπεριφοράς τους έναντι του σχολείου.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Τελευταία Ενημέρωση: 07 Φεβρουαρίου 2021 - 02:26

Τελευταιες Ειδησεις

27 Ιουλίου
Εντυπωσιακή αύξηση καταθέσεων, σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας
06:49
Τμήμα Μετεωρολογίας - 1ο Δελτίο Καιρού 27/7/2025
05:30
26 Ιουλίου
Τίτλοι Ειδήσεων: Σάββατο 26 Ιουλίου 2025
21:57
Ανεξέλεγκτα μαίνονται πολλά πύρινα μέτωπα στην Ελλάδα -Στις φλόγες παραδόθηκαν σπίτια...
20:39
Προσοχή! Απάτη με σκοπό την κλοπή χρημάτων από τραπεζικούς λογαριασμούς
20:31
Για οργανωμένο δίκτυο εμπρηστών, κάνουν λόγο αρμόδιες αρχές
20:27
Μόνιμη Ευρωπαϊκή δύναμη πυρόσβεσης στην Κύπρο, ζητούν τρεις Ευρωβουλευτές
20:16
Η Χαμάς απορρίπτει τις δηλώσεις Τραμπ ότι δεν επιθυμεί εκεχειρία στη Γάζα
20:11
Η Λεμεσός μετράει τις πληγές της από το μαύρο που άφησε πίσω της η φονική πυρκαγιά
20:05
Χειροβομβίδα στο υδροπάρκο της Αγίας Νάπας -Παραλήφθηκε από πυροτεχνουργούς
18:35
Με βέτο απειλεί τον Ευρωπαϊκό προϋπολογισμό, ο Πρωθυπουργός της Ουγγαρίας
17:50
Λεμεσός: Συνεχίζονται οι προσπάθειες για αποκατάσταση υδροδότησης -ηλεκτροδότησης
17:45
Όλες οι ειδήσεις

Video on Demand

Η υπηρεσία ΡΙΚFLIX δίνει την ευκαιρία στους τηλεθεατές που κατέχουν έξυπνες τηλεοράσεις οι οποίες υποστηρίζουν την εφαρμογή της υβριδικής τηλεόρασης (HbbTV) με την χρήση του κόκκινου κουμπιού -που βρίσκεται στο κάτω μέρος του τηλεκοντρολ-να μεταφέρονται σε διαδυκτιακό περιβάλλον απο όπου μπορούν να παρακολουθήσουν εταιροχρονισμένα τα προγράμματα του ΡΙΚ.

Όταν κάποιος τηλεθεατής είναι συντονισμένος στις συχνότητες τις Επίγειας Ψηφιακής Πλατφόρμας (DVB-T) του ΡΙΚ και παρακολουθεί ΡΙΚ 1 , ΡΙΚ 2 ή ΡΙΚHD και ο δέκτης του υποστηρίζει την εν λόγω εφαρμογή στο κάτω μέρος της οθόνης του θα παρουσιαστέι για λίγα δευτερόλεπτα ένα εικονίδιο που θα τον καλέι να πατήσει το κόκκινο κουμπί. Πατώντας το κόκκινο κουμπί εισέρχεται στην πλατφορμα ΡΙΚFLIX. Σε περίπτωση που ο τηλεθεατής θέλει να επανέλθει στην ζωντανή ροή εκπομπής θα πρέεπι να ξαναπατήσει το κόκκινο κουμπί.