Το δρόμο αλλά και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να λειτουργήσει η ΚΕΔΙΠΕΣ δείχνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Κομισιόν) κάνοντας σύγκριση με επιλεγμένες εταιρείες διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων που ισχύουν στην Ευρώπη. Στην έκθεση που κυκλοφόρησε η Επιτροπή αναφέρεται ότι για να δοθεί κάποια άποψη για την ΚΕΔΙΠΕΣ πρέπει να γίνει σύγκριση με άλλα μοντέλα, όπως της Σλοβενίας, της Ιρλανδίας και της Γερμανίας.
Κλειδί είναι οι παράμετροι που χρησιμοποίησε η κάθε χώρα για την εταιρεία Αsset Management Companies (AMCs) όπως το μέγεθος, η δημόσια ιδιοκτησία, η χρηματοδότηση, η τιμή μεταφοράς, η σύνθεση των στοιχείων ενεργητικού, η διακυβέρνηση και η διαχείριση. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το κούρεμα στην ακαθάριστη αξία των δανείων που μεταφέρθηκαν στην εταιρεία της Σλοβενίας ήταν 69%, 57% στην Ιρλανδία και στην Κύπρο υπολογίζεται σε 41%.
H Κομισιόν σημειώνει ότι κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης, αρκετές χώρες χρησιμοποίησαν AMC για να αντιμετωπίσουν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Υπάρχει το NAMA στην Ιρλανδία, το DUTB στην Σλοβενία, η FMS Wertmanagement στη Γερμανία, και η CAMC (Cypriot asset management company) στην Κύπρο. Σημειώνεται από την Κομισιόν ότι η CAMC πρέπει να ξεκαθαρίσει ότι δεν υφίσταται η προηγούμενη σχέση του δανειολήπτη με την τράπεζα.
Η Κομισιόν αναλύει επίσης τα μοντέλα των άλλων κρατών. Το κράτος είχε μόνο το 49% των μετοχών της NAMA (τα υπόλοιπα 51% ιδιωτικό), το DUBT και το FMS-WM ανήκαν κατά 100% στο κράτος - παρόμοια με την Κυπριακή Εταιρεία Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων. Η συμμετοχή του κράτους μπορεί να σηματοδοτήσει δέσμευση για επίλυση του προβλήματος, αλλά μπορεί επίσης να εγείρει ανησυχίες για πολιτικές παρεμβολές, αναφέρει η Κομισιόν. Τονίζει ότι η εξασφάλιση ανεξάρτητης διακυβέρνησης και πλήρης διαφάνειας ενός κρατικού AMC είναι απαραίτητη. Πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη η στρατηγική διάθεσης χαρτοφυλακίου.
Μια ενεργή διαχείριση AMC αποδείχθηκε περισσότερο αποτελεσματικότερη από την αναμονή των περιουσιακών στοιχείων να ανακτήσουν την αγοραία αξία τους πριν από τη διάθεσή τους. Η Κομισιόν αναφέρει ότι χαρτοφυλάκιο της γερμανικής οντότητας (FMS-WM) ήταν πιο ποικίλο λόγων πολύπλοκων προϊόντων θέτοντας προκλήσεις για την ανάκαμψή της. Τα περιουσιακά στοιχεία που ανέλαβε η σλοβενική εταιρεία (DUTB) ήταν κυρίως σλοβενικά δάνεια και συνεπώς εξαρτάται από την πορεία της οικονομίας της. Στην περίπτωση της Κύπρου το χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει κυρίως στεγαστικά δάνεια εξασφαλισμένα με γη και ορισμένα ακάλυπτα, ενώ τα εμπορικά ακίνητα αντιπροσωπεύουν μικρό ποσοστό. Το χαρτοφυλάκιο της NAMA αποτελείτο από εμπορικά ακίνητα, τα οποία συνδέονται κυρίως με ακίνητα σε αστικά κέντρα της Ιρλανδίας και του Ηνωμένου Βασίλειου κυρίως στο Λονδίνο. Ως εκ τούτου σημειώνει η Κομισιόν, η Ιρλανδία επωφελήθηκε από την ταχύτερη ανάκαμψη της οικονομίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν επίσης τα στοιχεία της κάθε εταιρείας. Η τιμή μεταφοράς των δανείων είναι €3,7 δισ. για την κυπριακή οντότητα (19,5% του ΑΕΠ), 31,8 δισ. (18,7% του ΑΕΠ) για την ΝΑΜΑ, 1,6 δισ. (4,4% του ΑΕΠ) για τη Σλοβενία, 173 δισ. (6,7% του ΑΕΠ) για την γερμανική εταιρεία.
Πηγή: Φιλελεύθερος
Τελευταία Ενημέρωση: 06 Φεβρουαρίου 2021 - 07:00
https://news.rik.cy/article/2018/12/7/komision-gia-kedipes-paradeigma-oi-slobenia-irlandia-germania-6821222/