Την πεποίθηση ότι η επανεκκίνηση της οικονομίας θα αποτελεί γεγονός το 2015, εκφράζει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης.
Σε συνέντευξη στο Κυπέ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τονίζει ότι η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η επιτυχία στα τεστ αντοχής έχουν αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα. Αναφερόμενος στο θέμα των εκποιήσεων, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης σημειώνει ότι ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμοστεί, γιατί, ενσυνείδητα η κυβέρνηση δεν κατέθεσε τους σχετικούς κανονισμούς. Υπάρχει, πρόσθεσε, επαρκής προστασία για τις ευάλωτες ομάδες και ιδιαίτερα της πρώτης κατοικίας.
Για το κυπριακό, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ανεφερε ότι δεν υπάρχει προοπτική επανέναρξης των συνομιλιών, εάν δεν διασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για ένα διάλογο με ελεύθερη βούληση ώστε να καταλήξουμε σε μια συμφωνία που δεν θα αφήνει νικητές ή ηττημένους, δηλαδή μακράν και πέραν οποιωνδήποτε εκβιασμών ή απειλών, και εάν δεν ακυρωθεί η Navtex και αποσυρθεί το Μπαρμπαρός. Εξέφρασε παράλληλα την ελπίδα ότι όλοι όσοι ενδιαφέρονται θα συμβάλουν έτσι ώστε να αποκατασταθεί το απαιτούμενο κλίμα αλλά και οι προϋποθέσεις που θα μας επιτρέψουν να επαναρχίσει ο διάλογος προκειμένου το συντομότερο να εξευρεθεί μια λύση του Κυπριακού.
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:
Ερ: Μια από τις βασικές σας εξαγγελίες ήταν η επανεκκίνηση της οικονομίας. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται, πώς επιτυγχάνεται;
Απ: Βεβαίως είχα εξαγγείλει την επανεκκίνηση της οικονομίας, με προαπαιτούμενο πάντοτε την αποκατάσταση της αξιοπιστίας πρώτον του κράτους και δεύτερον του τραπεζικού συστήματος. Είναι καλά γνωστό κάτω από ποιες συνθήκες ανέλαβα την Προεδρία του κράτους. Ένα κράτος, το οποίο ευρίσκετο στα πρόθυρα άτακτης χρεοκοπίας. Να ενθαρρύνεις επενδύσεις δεν αρκούν κίνητρα, όπως έπραξε η Κυβέρνηση τον Απρίλη του 2013, μετά τις αποφάσεις του Eurogroup. Για να επενδύσουν κάποιοι χρειάζονται την εμπιστοσύνη που δημιουργεί το κράτος, που έχει αξιοπιστία, αλλά που ταυτόχρονα έχει ένα τραπεζικό σύστημα με εξίσου αποκαταστημένη την αξιοπιστία.
Στα δύο χρόνια που μεσολάβησαν μπορώ να πω με ικανοποίηση ότι τόσο η αξιοπιστία του κράτους – που αποδεικνύεται μέσα από τις θετικές εκθέσεις των δανειστών μας σε τέσσερις διαδοχικές αξιολογήσεις, η αναβάθμιση από τους οίκους αξιολόγησης, αλλά και η έξοδός μας σε 1,5 χρόνο μετά την κρίση στις αγορές με απόλυτη επιτυχία - έχει αποκατασταθεί. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η επιτυχία στα τεστ αντοχής έχουν αποκαταστήσει και την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα. Επομένως, η αναμενόμενη επανεκκίνηση τοποθετείται ακριβώς μετά από την αποκατάσταση της αξιοπιστίας των σημαντικότερων παραγόντων που μπορεί να ενθαρρύνουν επενδυτές, είτε Κυπρίους είτε ξένους ιδιαίτερα, στο να προχωρήσουν σε επενδύσεις, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και, βεβαίως, στην ανάπτυξη. Έχω την απόλυτη πεποίθηση ότι ευρισκόμαστε σε ένα στάδιο που η επανεκκίνηση της οικονομίας θα αποτελεί γεγονός για τη χρονιά που διανύουμε.
Ερ: Στο μεσοδιάστημα προέκυψαν οι κυρώσεις ΕΕ σε βάρος της Ρωσίας, που κατά γενική ομολογία συνιστούν πλήγμα και για την κυπριακή αγροτική οικονομία και τουρισμού. Ποιος είναι ο χειρισμός που γίνεται; Τίθεται θέμα επανεξέτασης των κυρώσεων;
Απ: Αποτελεί αναμφισβήτητο γεγονός ότι αρνητική εξέλιξη, τουλάχιστον για το τρέχον έτος, αποτελούν οι κυρώσεις που επέβαλε η ΕΕ στη Ρωσία ως αποτέλεσμα της ρωσο-ουκρανική κρίσης και χωρίς αμφιβολία δεν είναι μόνο ο γεωργικός τομέας που πλήττεται, αλλά και ο τουριστικός τομέας – που είναι σημαντικός - όπως και ο τομέας των υπηρεσιών, σε μικρότερο βαθμό, οφείλω να ομολογήσω. Συνεπώς, η προσπάθεια που καταβάλλεται είναι πώς περιορίζονται οι αρνητικές επιπτώσεις από τις κυρώσεις που η ΕΕ επέβαλε στη Ρωσική Ομοσπονδία. Εξάλλου, δεν είναι άσχετη η εντός των ημερών επίσκεψη μου στη Ρωσία προκειμένου μεταξύ των άλλων να μελετηθούν και τρόποι αντιμετώπισης των αρνητικών επιπτώσεων.
Θέλω να πω ότι από τις κυρώσεις της ΕΕ δεν είναι μόνο η Κύπρος που πλήττεται. Αν αναλογιστεί κανένας ότι οι ετήσιες συναλλαγές μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Ρωσίας υπερέβαιναν προ των κυρώσεων τα 300 δισεκ. ευρώ το χρόνο. Και είναι γι` αυτό το λόγο που αυτή τη στιγμή υπάρχει μια ομάδα κρατών - της Κύπρου συμπεριλαμβανομένης – που αντιδρούν στο να προχωρήσει η ΕΕ στο επόμενο στάδιο των αυστηρότερων κυρώσεων. Ακόμα και η Γερμανία και η Άγκελα Μέρκελ, με πολύ σκεπτικισμό δέχονται πιέσεις, προκειμένου να προχωρήσουν σε αυστηρότερα μέτρα κατά της Ρωσίας.
Θέλω να πιστεύω και να ελπίζω ότι η πρόσφατη εκεχειρία θα βοηθήσει ώστε να γίνει συνείδηση σε όλους ότι ο μόνος τρόπος επίλυσης της ρωσο-ουκρανικής κρίσης είναι η διπλωματική οδός και όχι τα στρατιωτικά μέσα, όπως η συμφωνία της 6ης του Σεπτέμβρη και η πρόσφατη στο Μινσκ.
Ερ. Μέχρι στιγμής οι εξελίξεις σε σχέση με το φυσικό αέριο δεν φαίνεται να δικαιώνουν τις υψηλές προσδοκίες. Μειωμένα μέχρι στιγμής κοιτάσματα, το θέμα που προέκυψε με την ΕΝΙ... Σε πολιτικό επίπεδο, ενώ θεωρείτο ως μοχλός και κίνητρο προς την Τουρκία και Τ/κ για λύση βλέπουμε να δημιουργήθηκαν προβλήματα, που οδήγησαν σε αναστολή των διαπραγματεύσεων. Ποιοι οι μελλοντικοί σχεδιασμοί;
Απ: Όντως έχετε δίκαιο ότι έχουν καλλιεργηθεί υψηλές προσδοκίες, αλλά το γεγονός ότι οι μέχρι στιγμής έρευνες ενδεχομένως δεν απέδωσαν ή δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει όντως φυσικός πλούτος πέραν αυτού που καταγράφεται με τις πρώτες έρευνες. Χωρίς να θέλω να καλλιεργήσω τις ίδιες ψηλές προσδοκίες που άλλοι είχαν καλλιεργήσει, λέω ότι ο φυσικός πλούτος και η πιθανότητα να υπάρχει επαρκής για να δημιουργεί προσδοκίες ευημερίας αποτελεί κίνητρο για λύση του Κυπριακού και δεν θα πρέπει ποτέ αυτό το κίνητρο να το μετατρέψουμε σε αντικίνητρο. Τι εννοώ; Οι πρόσφατες ενέργειες της Τουρκίας με πρόσχημα την προστασία των δικαιωμάτων των Τουρκοκυπρίων και με αξίωση οι Τ/κ να καταστούν συνέταιροι προ της λύσεως ή να έχουν λόγο στη διαχείριση προ της λύσεως, ακριβώς ανατρέπει αυτό που έχω αποκαλέσει κίνητρο για λύση του κυπριακού προβλήματος. Διότι, εάν θα έχουν το δικαίωμα συναπόφασης θα έχουν και το δικαίωμα της άσκησης πίεσης στις συνομιλίες προκειμένου να συναινέσουν για τη διαχείριση του φυσικού πλούτου στην ικανοποίηση αξιώσεων που προβάλλουν στο κυπριακό πρόβλημα.
Αυτό που προέχει κατά την άποψή μου και που θα αποτελούσε την απάντηση εις όλους όσοι κόπτονται και ενδιαφέρονται για σύντομη λύση αλλά παραγνωρίζουν τα προβλήματα που δημιουργούνται μέσα από τη στάση, μέσα από γεγονότα που αντιμετωπίζουμε μετά τις 3 του Οκτώβρη, είναι η βοήθεια έτσι ώστε το ταχύτερο να επαναρχίσει ο διάλογος αλλά και το ταχύτερο να εξευρεθεί μια λύση που δεν θα αφήνει ούτε νικητές ούτε ηττημένους. Που θα είναι προς όφελος του συνόλου του κυπριακού λαού και που θα δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας λύσης που θα οδηγεί σε ένα ευρωπαϊκό κράτος για προστασία του συνόλου των δικαιωμάτων των πολιτών, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, στη βάση πάντα των όσων έχουν συμφωνηθεί και στη βάση της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας με πολιτική ισότητα.
Ερ: Ένα ζήτημα με κοινωνικές πέραν των οικονομικών προεκτάσεων είναι αυτό των εκποιήσεων. Σε άλλες χώρες είδαμε τις εκποιήσεις να ακολουθεί η δημιουργία αστέγων. Μπορεί αυτό να αποφευχθεί στην Κύπρο; Και συναφώς πού βρίσκεται το θέμα με το 5ο Νομοσχέδιο, που ολοκληρώνει το πλαίσιο αφερεγγυότητας;
Απ: Κατ` αρχήν πρέπει να πω το εξής: Μαζικές εκποιήσεις δεν είχαμε πουθενά σε βαθμό που να επικαλούμαστε ότι σαν αποτέλεσμα των μαζικών εκποιήσεων υπήρξε σωρεία αστέγων. Προβλήματα σίγουρα προκαλούνται, αλλά πουθενά σε όλες τις άλλες χώρες που είναι σε πρόγραμμα ανάλογο με το δικό μας δεν υπάρχει το πρόβλημα στην εκτέλεση των αποφάσεων που αφορούν τα ακίνητα. Δηλαδή, δεν μπορεί να ισχυρίζεσαι ότι αποτελεί κατοχύρωση των δικαιωμάτων του δανειστού το γεγονός ότι μπορεί να ελήφθη μια απόφαση το `97 και ακόμα να μην έχει εκτελεστεί. Αυτό προκαλεί αλυσιδωτές επιπτώσεις.
Την ίδια ώρα πρέπει να τονίσω ότι από οικονομικής άποψης καμία των τραπεζών δεν θα διανοείτο σε περίοδο κρίσης και έλλειψης αγοραστών να προχωρήσει σε μαζικές εκποιήσεις. Θα ήτο καταστροφή των ιδίων των τραπεζών. Πέραν τούτου, υπάρχει επαρκής προστασία για τις ευάλωτες ομάδες και ιδιαίτερα της πρώτης κατοικίας. Τόσο στο νόμο εκποιήσεων όσο και σε προγράμματα που έχει εξαγγείλει η Κυβέρνηση, αλλά το πιο σημαντικό που θα ήθελα να πω είναι ότι ναι, με το 5ο νομοσχέδιο περί αφερεγγυότητας, το οποίο είναι έτοιμο, αλλά υπάρχει μια διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, θα παρέχεται επαρκής προστασία όχι μόνο για την κατοικία, αλλά και για την επαγγελματική στέγη, βεβαίως με προκαθορισμένα κριτήρια.
Αυτό στο οποίο θέλω να κάνω αναφορά είναι στις αναστολές εφαρμογής του Νόμου Περί Εκποιήσεων, οι οποίες δυστυχώς μας εμφανίζουν ασυνεπείς στην υλοποίηση των προνοιών της δανειακής μας σύμβασης. Ο Νόμος Περί Εκποιήσεων δεν μπορεί να εφαρμοστεί γιατί ενσυνείδητα η Κυβέρνηση δεν έχει καταθέσει τους Κανονισμούς που απαιτούνται προκειμένου να υλοποιηθεί ο Νόμος παρά το γεγονός ότι από τις 13 του Γενάρη έχουν εγκριθεί από τη Γενική Εισαγγελία. Και ο λόγος που δεν το πράττουμε είναι γιατί θα θέλαμε, εισακούοντας και τις εύλογες ανησυχίες των πολιτικών κομμάτων της Βουλής να συζητηθούν ή να υλοποιηθούν ταυτόχρονα, μετά την κατάθεση και του 5ου νομοσχεδίου του πλαισίου αφερεγγυότητας, ώστε να υπάρξει μια ικανοποίηση του κοινού αισθήματος, ότι δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να θυματοποιηθούν οι ευάλωτες ομάδες, οι ιδιοκτήτες πρώτης κατοικίας ή και επαγγελματικής στέγης αν και εφόσον και όταν θα καθοριστεί τι εστί επαγγελματική στέγη για τους μικρομεσαίους.
Ερ: Η άνοδος του ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία στην Ελλάδα οδήγησε στους δρόμους δεκάδες χιλιάδες πολίτες σε διάφορες χώρες που διαδηλώνουν κατά της λιτότητας. Βλέπετε να έρχεται και στην Κύπρο με ανάλογη ένταση το κύμα της αντίδρασης στις ακολουθούμενες πολιτικές; Απασχόλησε την ΕΕ αυτό σε ανώτατο επίπεδο; Είναι εφικτή η επανεξέταση κάποιων πολιτικών;
Απ: Στην Ευρώπη απασχολεί το θέμα της αυστηρής λιτότητας και ορθότερα το πρόγραμμα που εξήγγειλε και υλοποιεί ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο Ζαν Κλοντ Γιούνγκερ για τη διάθεση 300 δισεκ. προκειμένου να υπάρξουν επενδύσεις και ανάπτυξη. Τώρα, όσον αφορά την Κύπρο, βεβαίως οι δημόσιες εκδηλώσεις είναι περιορισμένου βαθμού, αλλά αυτό δεν θα έλεγα ότι αποτελεί και την πραγματική εικόνα. Μπορεί οι Κύπριοι να μην λαμβάνουν μέρος σε δημόσιες εκδηλώσεις καταδίκης πολιτικών κ.λπ., αλλά δεν παύουν να είναι ενεργοί πολίτες, να σκέπτονται και να διαφωνούν ακόμα και αν παραμένουν αδρανείς. Συνεπώς, αυτό που εμείς υποστηρίζουμε είναι την πολιτική που θα βοηθήσει ώστε να υπάρξουν οι προϋποθέσεις ανάπτυξης, δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας και αντιμετώπισης της κρίσης όχι μόνο μέσα από μέτρα εξυγίανσης και λιτότητας, αλλά και μέτρα που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη των οικονομιών της Ευρώπης.
Κυπριακό - Επανέναρξη συνομιλιών
Ερ – Ένα χρόνο μετά την Κοινή Διακήρυξη της 11ης Φεβρουαρίου 2014, ποιες οι προοπτικές επανέναρξης των συνομιλιών, μετά και την αναστολή της συμμετοχής σας λόγω των τουρκικών προκλήσεων; Υπάρχουν κάποιες κινήσεις είτε εκ μέρους σας είτε εκ μέρους της διεθνούς κοινότητας ή των ΗΕ προς αυτή την κατεύθυνση;
Απ. Μετά την έκδοση του Κοινού Ανακοινωθέντος, που εν τη ουσία αποτελεί ένα σκελετό της λύσης με σημαντικές βελτιώσεις και αναφορές άλλων κοινών ανακοινωθέντων ή συμφωνιών κορυφής, αντηλλάγησαν προτάσεις, σε πρώτο στάδιο διερευνητικού χαρακτήρα, σε δεύτερο στάδιο γραπτές εφ` όλης της ύλης που άπτονται των διαφόρων ερωτημάτων που αποτελούν τις συνιστώσες για μια λύση του Κυπριακού στη βάση που έχει συμφωνηθεί και είχε οριστεί και ημερομηνία έναρξης συνομιλιών 9/10, με συγκεκριμένη ατζέντα. Το αδιέξοδο προκλήθηκε και από εκεί η αναστολή της συμμετοχής μου στις συνομιλίες από την όλως αιφνίδια και παντελώς αδικαιολόγητη έκδοση Νavtex από πλευράς Τουρκίας και όχι μόνο, αλλά και της αποστολής του διερευνητικού σκάφους Μπαρμπαρός, τη συνοδεία πολεμικών σκαφών. Αυτά αποτελούν τα γεγονότα που οδήγησαν στο νέο αδιέξοδο.
Όχι μόνο ο κ. Έιντε αλλά και πλείστες των χωρών που εμπλέκονται ή ενδιαφέρονται για λύση του Κυπριακού προβαίνουν σε διπλωματικά διαβήματα προκειμένου να δημιουργηθούν οι συνθήκες επανέναρξης του διαλόγου. Αυτό που από πλευράς μου θέλω να τονίσω είναι η αποφασιστικότητα για συμμετοχή σε ένα διάλογο αλληλοσεβασμού των δύο κοινοτήτων και του διαπραγματευτικού τους στάτους, θα έλεγα, έτσι ώστε με ελεύθερη βούληση και όχι υπό την απειλή των όποιων στρατιωτικών μέσων να μπορέσουμε να καταλήξουμε σε μια συμφωνία που δεν θα αφήνει νικητές ή ηττημένους.
Ερ. Αισθάνεστε ότι ασκείται οποιαδήποτε πίεση προς εσάς για κάποιες περαιτέρω ενέργειες για επιστροφή στο τραπέζι των συνομιλιών;
Απ. Παρακολουθώντας και διάφορες δηλώσεις των πολλών και διαφόρων, που άλλοι ενδιαφέρονται για τη λύση του Κυπριακού και άλλοι ενδιαφέρονται για τα συμφέροντα των χωρών τους, η μόνιμη συμβουλή είναι η επιστροφή στο διάλογο. Θα έλεγα ότι συμβουλές παίρνω, πιέσεις δεν δέχομαι.
Και εάν δεν δημιουργηθούν οι προοπτικές και οι προϋποθέσεις έτσι ώστε να υπάρξει ένας διάλογος στα πλαίσια που έχω αναφέρει, δεν υπάρχει προοπτική επανέναρξης του διαλόγου. Αλλά την ίδια ώρα θέλω να πω το εξής: αντί να καταγράφω τα αρνητικά σενάρια, θέλω να ελπίζω ότι όλοι όσοι ενδιαφέρονται θα συμβάλουν έτσι ώστε να αποκατασταθεί το απαιτούμενο κλίμα αλλά και οι προϋποθέσεις που θα μας επιτρέψουν να επαναρχίσει ο διάλογος, προκειμένου το συντομότερο να εξευρεθεί μια λύση του Κυπριακού όπως την έχω προδιαγράψει προηγουμένως.
Ερ. Εννοείτε ακύρωση της Navtex;
Απ. Χωρίς αμφιβολία, όχι μόνο ακύρωση αλλά και αποχώρηση του Μπαρμπαρός και χωρίς άλλες προϋποθέσεις.
Ερ. Αναφερθήκατε σε κάποιες διπλωματικές κινήσεις. Βλέπετε οι ενέργειες αυτές να φέρνουν αποτέλεσμα, είναι η Τουρκία υπόλογη σε αυτές τις κινήσεις από ΗΕ ή τη διεθνή κοινότητα ώστε να αισθανθεί κάποια πίεση για να ενεργήσει;
Απ. Υπόλογη θα έπρεπε να ήταν, απλά θέλω να πω ότι οι ελπίδες που εκφράζονται από τους πολλούς και διάφορους που καταβάλλουν διπλωματικές προσπάθειες είναι πώς μπορεί να δημιουργηθούν οι συνθήκες σύντομα επανέναρξης του διαλόγου. Αυτό που εύχομαι είναι να μην είναι απλά κάποιες προσδοκίες χωρίς περιεχόμενο. Θα αναμένουμε και εκ του αποτελέσματος των προσπαθειών θα εξαρτηθεί βεβαίως και η επανέναρξη του διαλόγου.
Επαναλαμβάνω τη δική μου πρόθεση και τη δική μου αποφασιστικότητα να συμμετάσχω δημιουργικά σε ένα νέο διάλογο αρκεί να διασφαλίζονται οι προϋποθέσεις που δεν αποτρέπουν την ελεύθερη βούληση, δηλαδή μακράν και πέραν οποιωνδήποτε εκβιασμών ή απειλών.
Ερ. Το σύντομα δηλαδή μετά τις παράνομες εκλογές;
Απ. Χωρίς αμφιβολία, αν δεν αρθεί η Navtex που λήγει 6 Απριλίου και οι `εκλογές` για ανάδειξη Τουρκοκύπριου ηγέτη στα κατεχόμενα, δεν προσβλέπω αυτή τη στιγμή την οποιαδήποτε πιθανότητα επανέναρξης του διαλόγου. Θέλω να ελπίζω ότι θα επικρατήσει η λογική του συμβιβασμού και η λογική της δημιουργίας συνθηκών ειρήνης στην περιοχή, μέσα από τη λύση του Κυπριακού και σημαντική συμβολή σε αυτό έχει να διαδραματίσει βεβαίως η τουρκική κυβέρνηση. Μέχρι τις 3 Οκτωβρίου δεν υπήρχε οποιαδήποτε πρόθεση ή ένδειξη ότι δεν θα συμμετείχα στο διάλογο, είναι μετά τις 3 Οκτώβρη που δήλωσα ότι σε περίπτωση που υλοποιηθεί η Navtex ή το διερευνητικό σκάφος Μπαρμπαρός παραβιάσει τα κυριαρχικά δικαιώματα στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Κύπρου δεν θα συμμετείχα στο διάλογο. Συνεπώς μέχρι τις 3 Οκτωβρίου η Τουρκία δεν γνώριζε τις προθέσεις αναστολής της συμμετοχής μου στο διάλογο. Η γενεσιουργός αιτία της αναστολής της συμμετοχής μου ήταν οι πράξεις ή οι ενέργειες από πλευράς Τουρκίας.
Οι σχέσεις με τη Ρωσία
Ερ. Ποιο πολιτικό ή διπλωματικό όφελος κρίνετε ότι θα αποκομίσει η Κύπρος από την επίσκεψή σας στη Ρωσία και την υπογραφή συμφωνιών τόσο για τις διμερείς μας σχέσεις όσο και την ευρεία συνεργασία με τη Μόσχα;
Απ. Θα ωφελήσει πολλαπλά, κατά την άποψή μου και αυτό γιατί ανεξάρτητα της πολιτικής που έχουμε διακηρύξει, δηλαδή της εμβάθυνσης των σχέσεων είτε με την Αμερική είτε με άλλες χώρες, αυτό ποτέ - και ήταν ξεκάθαρο από την αρχή - δεν θα ήταν σε βάρος των παραδοσιακών και ιστορικών σχέσεων που έχουμε με τη Ρωσία. Αυτό το έχουμε καταστήσει σαφέστατο και προς τους υπερατλαντικούς στρατηγικούς εταίρους αλλά και προς τους εταίρους μας στην Ευρώπη, όπως εξάλλου κάθε χώρα πράττει προκειμένου να υπηρετήσει τα καλώς νοούμενα συμφέροντα της ίδιας της χώρας.
Συνεπώς θα ήταν αδιανόητο για μια χώρα που έτυχε της αμέριστης στήριξης της Ρωσικής Ομοσπονδίας ή της Σοβιετικής Ένωσης, ιδιαίτερα στο Συμβούλιο Ασφαλείας, και γενικά η στάση αρχών που τηρούν όσον αφορά τη λύση του Κυπριακού, να παραγνωριστεί προκειμένου να αποφευχθούν οι όποιες τυχόν παρερμηνείες.
Και δεν είναι μόνο η στήριξη στην υπόθεση του κυπριακού προβλήματος, είναι και αν θέλετε λόγω των στενών δεσμών μεταξύ Κυπριακής Δημοκρατίας και Σοβιετικής Ένωσης και αργότερα Ρωσικής Ομοσπονδίας. Είναι και οι οικονομικοί δεσμοί που ευνοούν σημαντικά την Κύπρο, είτε αυτό ονομάζεται τουρισμός είτε υπηρεσίες, είτε μέσα από δάνειο και διευκολύνσεις που μας δόθηκαν προς αντιμετώπιση δυσκολιών που η Κυπριακή Δημοκρατία αντιμετωπίζει. Είναι ακόμα ο αμυντικός τομέας, όταν μετά το 1974 επεβλήθη εμπάργκο αγοράς όπλων στην ΚΔ, με εξαίρεση κάποιες των ευρωπαϊκών χωρών, η μόνη χώρα που ανταποκρίθηκε στο αίτημα της ΚΔ για τα στοιχειώδη προς την άμυνα μας εξοπλιστικά προγράμματα ήταν η Ρωσία.
Συνεπώς αυτό που η επίσκεψη θα στοχεύει είναι όχι απλά η διατήρηση αλλά και η εμβάθυνση των σχέσεων και η περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ Κύπρου και Ρωσίας.
Υπάρχουν μια σειρά συμφωνιών για πλειάδα θεμάτων που θα υπογραφούν με τη Ρωσική Ομοσπονδία, ενδυναμώνοντας και εμβαθύνοντας τις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών.
Πηγή: ΚΥΠΕ
Επιμέλεια: Νίκος Κέττηρος
Τελευταία Ενημέρωση: 07 Φεβρουαρίου 2021 - 09:10
https://news.rik.cy/el/article/2015/2/18/gegonos-e-epanekkinese-deite-oloklere-te-sunenteuxe-tou-proedrou-anastasiade/