Την αντίδραση του ιστορικού πολιτιστικού κέντρου εθνάρχη Μακαρίου του Γ’ Παναγιάς προκάλεσε έργο Τουρκοκύπριας ζωγράφου που εκτίθεται τις τελευταίες μέρες στον πολυχώρο πολιτισμού Παλιά Ηλεκτρική στην Πάφο.
Ο συγκεκριμένος πίνακας απεικονίζει τον Εθνάρχη Μακάριο έχοντας δίπλα του δυο «Αφροδιτες» , ενώ κάτω από τις μορφές αυτές η Κύπρος διακρίνεται στις φλόγες δημιουργώντας στους επισκέπτες της έκθεσης διάφορους συνειρμούς, σύμφωνα με τους εκπροσώπους του ιδρύματος Μακαρίου.
Ο πρόεδρος του ιδρύματος Κώστας Χριστοδούλου ανέφερε το έργο αυτό προσβάλει κατάφορα τον πρώτο πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας τονίζοντας ότι η Τουρκοκύπρια καλλιτέχνης παρουσιάζοντας τις αναμνήσεις της από την εποχή που ζούσε στην Πάφο και κυρίως τα δραματικά γεγονότα της εισβολής προκαλεί συνειρμούς ότι την ώρα που η Κύπρος καιγόταν και διαιρείτο ο Μακάριος διασκέδαζε με τις γυμνές «Αφροδιτες» που παρουσιάζονται στο ίδιο έργο.
Δεν προσβάλει, τόνισε μόνο τον εθνάρχη Μακάριο αλλά τα ιερά και τα οσία της πατρίδας. Η 52χρονη σήμερα Τουρκοκύπρια, σημειώνει ο Κώστας Χριστοδούλου, υποστηρίζει ότι παρουσιάζει τα πράγματα με την «ματιά» της 9χρονης Τουρκοκύπριας από την Πάφο που έζησε και η ίδια την προσφυγιά. Δεν είναι όμως, σημειώνει, μια αθώα ματιά γιατί κρύβει σκοπιμότητες που υποστηρίζονται, επισημαίνει και από Ελληνοκύπριους και στέλνει μηνύματα αλλά από αυτά που η ίδια η Τουρκοκύπρια διατείνεται ότι θέλει να στείλει με το έργο της δηλαδή της ειρηνικής συμβίωσης Ε/Κ και Τ/Κ.
Το ίδρυμα έχει απαιτήσει από τον οργανισμό Πάφος 2017 να αποσύρει άμεσα το έργο από την έκθεση. Το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού Πάφος 2017 επεχείρησε να λειτουργήσει πυροσβεστικά για να μην λάβει διαστάσεις το όλο ζήτημα.
Το έργο της ζωγράφου Νουρτάνε Καραγκίλ είναι μέρος της έκθεσης με τίτλο «Πλάνητες» με επιμελήτρια την Έλενα Πάρπα, η οποία απάντησε στο θέμα που έχει προκύψει, τονίζοντας ότι το υποκειμενικό κριτήριο, ηθικό ή αισθητικό ή πολιτικό, δεν μπορεί να υπαγορεύει πράξεις καταστολής της ελευθερίας της έκφρασης. Όσο για το περιεχόμενο του σχεδίου, σημειώνει ότι η καλλιτέχνης χρησιμοποιεί συχνά την παιδική γραφή για να χειριστεί τραυματικές εμπειρίες. Για το συγκεκριμένο σχέδιο, τονίζεται, η εικαστικός πήρε συνεντεύξεις από Τουρκοκύπριους που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν και αυτοί τις εστίες τους λόγο της τουρκικής εισβολής επιβιβαζόμενοι σε 37 λεωφορεία και φορτηγά, τα οποία εικονίζονται στα δεξιά του σχεδίου. Η αναγκαστική μετακίνηση ομάδας πληθυσμού της Πάφου αποδίδεται από την εικαστικό , σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης, διαμέσου της στρωματικής προσέγγισης της παιδικής σχεδιαστικής γραφής, τοποθετώντας στο πάνω μέρος του σχεδίου δυο σύμβολα της πόλης -την Αφροδίτη και τον Μακάριο. Σύμφωνα με την έρευνα που πραγματοποίησε η εικαστικός, η επιχείρηση εκκένωσης της Πάφου είχε τον κωδικό, Αφροδίτη Ι και Αφροδίτη ΙΙ. Το σύμβολο, σημειώνει , της ομορφιάς και της γονιμότητας αποκτά σε αυτή την περίπτωση διαφορετικό βάρος στη μνήμη των Τουρκοκυπρίων. Οι δυο Αφροδίτες περιστοιχίζουν, το άγαλμα του Μακαρίου, επιθεωρώντας και αυτές από το ίδιο συμβολικό βάθρο την εξέλιξη μιας ιστορικής στιγμής από το σύγχρονο παρελθόν της πόλης, καταλήγει η επιμελήτρια της έκθεσης.
Πηγή: Πανίκος Ευριπίδου, ΡΙΚ Πάφος
Τελευταία Ενημέρωση: 06 Φεβρουαρίου 2021 - 20:28
https://news.rik.cy/el/article/2017/2/7/diamarturetheke-to-idruma-makariou-g-panagias-se-ergo-tk-zographou-9679395/