Ένα Κύπριος μουσουργό ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, κλήθηκε να δημιουργήσει τη νέα πολιτιστική ταυτότητα της ρωσικής πόλης του Βλαδιβοστόκ στην Άπω Ανατολή, η οποία μόλις το 1992 άνοιξε για τους ξένους πολίτες, αποτελώντας στην πρώην Σοβιετική Ένωση την κύρια ναυτική βάση του σοβιετικού στόλου στον Ειρηνικό καθώς και μέχρι σήμερα τον τελευταίο σταθμό του θρυλικού υπερσιβηρικού σιδηροδρόμου.
Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, σε συνέντευξή του στο ΚΥΠΕ δήλωσε ότι κατόπιν πρόσκλησης, βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μουσικοακουστικό πορτραίτο της πόλης, με τίτλο «Sound of Vladivostok», το οποίο συνέθεσε και διευθύνει ο ίδιος καλλιτεχνικά.
Πρόκειται για μια υπερπαραγωγή για την οποία ήδη ο ρωσικός Τύπος και η κρατική ρωσική τηλεόραση «ВГТРК Россия», μιλούν με εγκωμιαστικά σχόλια. Σημειώνεται ότι ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, είναι και Πρέσβης Τουρισμού, του Κυπριακού Οργανισμού (ΚΟΤ) και του αντίστοιχου οργανισμού στο Βλαδιβοστόκ.
Για την υλοποίηση του έργου, ο Κύπριος μουσουργός συνεργάστηκε με 350 μουσικούς, κατέγραψε πέραν των 600 ήχων εντός και γύρω από το Βλαδιβοστόκ, περπάτησε στην παγωμένη Ιαπωνική Θάλασσα, πέφτοντας τελικά στο νερό με θερμοκρασία, μείον 20 βαθμών Κελσίου, ενώ, βρέθηκε σε απόσταση αναπνοής από την τίγρη της Σιβηρίας, ώστε να απομονώσει όσο καλύτερα γίνεται τον ήχο της.
Σε ερώτηση για το «πώς προέκυψε η συνεργασία του με την πόλη του Βλαδιβοστόκ», ο κ. Ηλία είπε ότι «με είχε προσκαλέσει το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Zarya στα πλαίσια ενός προγράμματος για την ανάπτυξη νέων ιδεών στη Ρωσία μέσω ενός παραγωγικού διαλόγου με διεθνείς επαγγελματίες».
Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία ήταν και ο πρώτος συνθέτης του προγράμματος αυτού, το οποίο ξεκίνησε με μια δική του διάλεξη για την αισθητική της μουσικής στις αρχές του 21ου αιώνα.
Είπε ότι αποδέχθηκε την πρόσκληση από την πόλη του Βλαδιβοστόκ για να δημιουργήσει το δικό της ηχητικό πορτραίτο εξαιτίας της πολιτιστικής αξίας και ιδιαιτερότητας της πόλης, αλλά και τη ναυτική της παράδοση, ιστορία και σημασία.
Ο κ. Ηλία ανέφερε ότι στόχος του «Sound of Vladivostok» είναι να σκηνοθετηθεί ολόκληρη η πόλη του Βλαδιβοστόκ, « ζωγραφίζοντας την με ήχους». Επειδή, όμως, όπως εξήγησε, «κάτι τέτοιο δεν είναι πρακτικά εφικτό με οποιαδήποτε από τις παραδοσιακές μουσικές μορφές, το πιο αποτελεσματικό μέσο στην περίπτωσή μας είναι αυτό της κινηματογραφικής ταινίας».
«Τα δύο μέσα, μουσική και φιλμ, αλληλοσυμπληρώνονται. Τα στοιχεία που δεν μπορούν να γίνουν καθαρά αντιληπτά με τον ήχο, θα κατανοηθούν καλύτερα μέσω της απεικόνισης τους, και αντίστροφα», είπε ο κ. Ηλία. Σκηνοθέτης της ταινίας είναι ο Κωστής Νικόλας.
Είπε ότι η πρωτοτυπία του έργου αυτού έγκειται στο γεγονός ότι «είναι γραμμένο για θέρεμιν, ηλεκτρική κιθάρα, σαξόφωνο, εκκλησιαστικές καμπάνες, συμφωνική ορχήστρα, τρεις χορωδίες, παιδική χορωδία, σύνολο από ταμπούρα, σύνολο από κορεατικά τύμπανα, τρίο ηλεκτρικών βιολιών, μικρή μπάντα ποπ μουσικής, κλπ».
Στην εκτέλεση του έργου συμμετέχουν η Συμφωνική Ορχήστρα Ειρηνικού, η χορωδία FEFU Academic Choir και η παιδική χορωδία του μουσικού σχολείου Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ, οι οποίες κέρδισαν χρυσό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς Αγώνες Χορωδιών του Σότσι το 2016.
Επιπρόσθετα συμμετέχουν, η φιλαρμονική μπάντα και η ομάδα τυμπάνων του Ναυτικού του Βλαδιβοστόκ, οι σολίστ των καμπάνων της Μητρόπολης του Βλαδιβοστόκ και ο δισέγγονος του Ρώσου εφευρέτη Λέον Θέρεμιν.
Συμμετέχουν, επίσης, το Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης «Zarya», η Κρατική Φιλαρμονική Εταιρεία Κράι Πριμόρσκι, το Θέατρο Πούσκιν, το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο της Άπω Ανατολής, η Συμμαχία Τουρισμού του Ειρηνικού, η Μητρόπολη και το Λιμάνι του Βλαδιβοστόκ.
Σε ερώτηση για τη συμπερίληψη ιδιόμορφων ήχων στο έργο κάτι το οποίο έπραξε και στο παρελθόν με την ορχήστρα αυτοκινήτων, ο κ. Ηλία, είπε ότι «μαζί με μια εξειδικευμένη ομάδα έχουμε οπτικοηχογραφήσει άνω των 600 ήχων και ηχητικά περιβάλλοντα εντός και πέριξ της πόλης».
Μεταξύ αυτών, οι ηχητικές καταστάσεις που επικρατούν κάτω από την παγωμένη Ιαπωνική Θάλασσα και o βρυχηθμός του τίγρη Αμούρ, ή τίγρη της Σιβηρίας, τον οποίο πλησιάσαμε για ηχογράφηση στο μισό μέτρο.
Εκτός από αυτό το πρότζεκτ ο Μάριος Ιωάννου Ηλία, αντιπροσωπεύοντας τον Έλληνα συνθέτη του 21ου αιώνα, συμπρωταγωνιστεί σε ντοκιμαντέρ του Αστέρη Κούτουλα στο οποίο εκτυλίσσεται ένας διάλογος δικός του μαζί με τον Μίκη Θεοδωράκη με αντικείμενο την συμφωνική μουσική του μεγάλου Έλληνα συνθέτη το οποίο, όπως είπε ο κ. Ηλία πρόκειται να κάνει πρεμιέρα μέσα στο 2018.
Συμμετέχει επίσης σε ένα project στην Αυστρία, το οποίο αφορά τη μουσική παιδαγωγία του μέλλοντος.
Όπως είπε ο κ. Ηλία, ο Διεθνής Οργανισμός Πολυαισθητικής Αγωγής της Μουσικής, με εδρα το Σάλτσμπουργκ, μαζί με το Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Ζανκτ Πέλτεν, με έχουν προσκαλέσει, ως επικεφαλής μιας ομάδας Ευρωπαίων εμπειρογνωμόνων για να δημιουργήσουμε μια νέα, διαδραστική προσέγγιση, η οποία αφορά τη μουσική εκπαίδευση του μέλλοντος, σε πρακτική εφαρμογή, με έντονη τη χρησιμοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας, όπως της εικονικής πραγματικότητας».
Τα αποτελέσματα θα παρουσιαστούν τέλη Σεπτεμβρίου, στο διεθνές συνέδριο του Οργανισμού Πολυαισθητικής Αγωγής της Μουσικής που θα πραγματοποιηθεί στο Πανεπιστήμιο του Ζανκτ Πέλτεν.
Πηγή: ΚΥΠΕ
Τελευταία Ενημέρωση: 06 Φεβρουαρίου 2021 - 17:47
https://news.rik.cy/el/article/2017/6/19/o-kuprios-sunthetes-marios-i-elia-demiourgei-ten-politistike-tautoteta-tou-bladibostok-8408784/