Την αυτονομία του Βρετανικού Μουσείου, που από την αρχή της λειτουργίας του το 1753 διοικείται «ανεξάρτητα από την πολιτική και το κοινοβούλιο», επισημαίνει με επιστολή του προς την εφημερίδα Guardian ο Πρόεδρος του Συμβουλίου των Επιτρόπων που διοικούν το μουσείο, Ρίτσαρντ Λάμπερτ.
Η αυτονομία αυτή, σύμφωνα με τον κύριο Λάμπερτ, σημαίνει ότι οι διαπραγματεύσεις για το Brexit δεν μπορούν με κανέναν τρόπο να επηρεάσουν αποφάσεις για το πού πρέπει να βρίσκονται τα Γλυπτά του Παρθενώνα που σήμερα εκτίθενται στο Λονδίνο.
Η επιστολή έρχεται ως απάντηση σε άρθρο γνώμης της αρθρογράφου του Guardian Ριάνον Λούσι Γκόσλετ με τον ενδεικτικό τίτλο «Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα πρέπει να βρίσκονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
Σε αυτό η Βρετανίδα δημοσιογράφος σημείωνε αρχικά ότι το Μουσείο Ακρόπολης είναι ένας πολύ πιο όμορφος και ταιριαστός χώρος για τα Γλυπτά σε σχέση με το Βρετανικό Μουσείο, καθώς και ότι οι Έλληνες νοιάζονται πολύ περισσότερο για την τύχη των Γλυπτών από τους Βρετανούς. Ανέφερε ότι σε δημοσκόπηση του 2014 μόνο το 23% των Βρετανών τάσσονταν υπέρ της παραμονής των Γλυπτών στη βρετανική πρωτεύουσα.
Συνέχιζε εκτιμώντας ότι το Brexit έχει δώσει έναν πρόσθετο μοχλό πίεσης στην ελληνική κυβέρνηση για την επανένωσή τους, αφού η Βρετανία χρειάζεται την έγκριση των 27 για μία συμφωνία και αναφερόταν στο «πονηρό» πρόσφατο αίτημα της τέως Υπουργού Πολιτισμού Λυδίας Κονιόρδου προς τον ομόλογό της για νέες επίσημες συνομιλίες για τα Γλυπτά.
Απορρίπτοντας κάποια από τα επιχειρήματα του Βρετανικού Μουσείου η κυρία Γκόσλετ σχολίαζε στο άρθρο της: «Όμως το πιο πειστικό επιχείρημα (για την επανένωση των Γλυπτών) ήρθε από μέλος του ακροατηρίου (σ.σ. σε πρόσφατη δημόσια συζήτηση για το θέμα), το οποίο σημείωσε ότι τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι ένα ενιαίο έργο τέχνης που δεν πρέπει να είναι διαιρεμένο.
Δε θα ήταν παράξενο, επιχειρηματολόγησε, αν το κεφάλι του Δαυίδ του Μιχαήλ Αγγέλου βρισκόταν στο Βρετανικό Μουσείο και το σώμα στην Πινακοθήκη Ουφίτσι; Όπως λένε οι Έλληνες επί χρόνια, για την ώρα τα μάρμαρα του Παρθενώνα είναι σαν ένα οικογενειακό πορτρέτο από το οποίο λείπουν αγαπημένα πρόσωπα».
Κατέληγε με το επιχείρημα ότι το Brexit αναιρεί και τη θέση που συνεχώς προβάλλει το Βρετανικό Μουσείο ότι είναι ένας θεματοφύλακας παγκόσμιων πολιτιστικών θησαυρών, ανοιχτών σε επισκέπτες από όλο τον κόσμο, ένα επιχείρημα που ούτως ή άλλως «με τρόπο προσβλητικό» παρουσιάζει το Μουσείο Ακρόπολης απλώς ως ένα εθνικό μουσείο, παρά τα εκατομμύρια τουριστών στην Αθήνα.
«Μπορεί το Βρετανικό Μουσείο πραγματικά να ισχυρίζεται ότι είναι ένα μουσείο για τον κόσμο όταν η βρετανική κυβέρνηση έχει απορρίψει την ελευθερία μετακίνησης στις διαπραγματεύσεις για το Brexit; Δε νομίζω.
Στείλτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα πίσω στην Αθήνα και θα είναι ελεύθερα να τα δει οποιοσδήποτε πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης επιλέξει να ταξιδέψει ελεύθερα εκεί, δίχως περιορισμούς», τόνιζε το άρθρο.
Στην επιστολή του ο πρόεδρος των επιτρόπων διοίκησης του Βρετανικού Μουσείου αναφέρει ότι οι συνάδελφοί του «δε βλέπουν τα αντικείμενα για τα οποία είναι υπεύθυνοι ως διαπραγματευτικά χαρτιά σε μία πολιτική συζήτηση».
Πηγή: Θανάσης Γκαβός, Λονδίνο
Τελευταία Ενημέρωση: 06 Φεβρουαρίου 2021 - 08:28
https://news.rik.cy/el/article/2018/9/27/kontra-gia-ten-tukhe-ton-glupton-tou-parthenona-meso-guardian-2900306/