Σπάνια τριμερής σύνοδος κορυφής με τους ηγέτες της Αιγύπτου, του Ισραήλ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων

Ο Αιγύπτιος πρόεδρος υποδέχθηκε χθες τους ηγέτες του Ισραήλ και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων για μια σπάνια τριμερή σύνοδο κορυφής σε μια στιγμή που ο πόλεμος στην Ουκρανία συγκλονίζει τις αγορές της ενέργειας και των τροφίμων, ενώ οι μεγάλες δυνάμεις πλησιάζουν σε μια νέα συμφωνία για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα.

Στη συνάντηση αυτή στο Σαρμ ελ Σέιχ, παραθαλάσσιο θέρετρο στην Ερυθρά Θάλασσα, μετείχαν ο πρόεδρος Αμπντελ Φάταχ αλ-Σίσι, ο Ισραηλινός πρωθυπουργός Ναφτάλι Μπένετ και ο ντε φάκτο ηγέτης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Μοχάμεντ Μπιν Ζαγιέντ. Επικεντρώθηκε "κυρίως στην ενέργεια και την επισιτιστική ασφάλεια" στη συγκυρία του πολέμου στην Ουκρανία, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο της αιγυπτιακής προεδρίας Μπάσαμ Ράντι.

Οι πετρελαϊκές χώρες του Κόλπου, ανάμεσά τους τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, αντιστέκονται στις δυτικές πιέσεις για αύξηση της παραγωγής και περιορισμό της αύξησης των τιμών του αργού πετρελαίου που προκάλεσε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Η Αίγυπτος, που εισάγει το 85% του σιταριού της και το 73% του ηλιέλαιου της από την Ουκρανία και τη Ρωσία, υφίσταται το κύριο βάρος της πρωτοφανούς αύξησης των τιμών στα δημητριακά και το πετρέλαιο που προκάλεσε η εισβολή της Ρωσίας στη γειτονική της χώρα. Η Αίγυπτος, το Ισραήλ και τα Εμιράτα είναι σύμμαχοι των ΗΠΑ αλλά διατηρούν επίσης σχέσεις με τη Ρωσία και η θέση τους παραμένει προσεκτική απέναντι στον πόλεμο στην Ουκρανία.

Η τριμερής συνάντηση του Σαρμ ελ-Σέιχ είναι η πρώτη του είδους στην οποία μετέχουν οι τρείς ηγέτες. Η Αίγυπτος είναι η πρώτη αραβική χώρα που υπέγραψε το 1979 ειρηνευτική συνθήκη με το Ισραήλ, θέτοντας τέλος στην κατάσταση πολέμου μεταξύ των δύο γειτονικών χωρών.

Ωστόσο, έκτοτε, δεν είχε εξομαλύνει τις σχέσεις της με το Ισραήλ, διατηρώντας μάλλον μια ψυχρή ειρήνη με τη γείτονά της λόγω της ισχυρής υποστήριξης του πληθυσμού της στο παλαιστινιακό ζήτημα. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, πετρελαϊκή μοναρχία του Κόλπου, που ουδέποτε ήταν σε σύγκρουση με το Ισραήλ, εξομάλυναν τις σχέσεις τους με το εβραϊκό κράτος το 2020, στο πλαίσιο των λεγόμενων συμφωνιών του Αβραάμ που υπογράφηκαν υπό την αιγίδα των ΗΠΑ.

Χθες το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων των Εμιράτων, Wam, μετέδωσε ότι η συνάντηση στο Σαρμ ελ-Σέιχ επικεντρώθηκε στην "ενίσχυση των σχέσεων καθώς και στη σημασία της συνεργασίας, του συντονισμού και του διαλόγου για την ικανοποίηση των προσδοκιών της ανάπτυξης και της σταθερότητας στην περιοχή".

Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε επίσης εν μέσω των συνομιλιών μεταξύ του Ιράν και των μεγάλων δυνάμεων για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα, και ο αντίκτυπος μιας ενδεχομένης συμφωνίας υπολογίζεται από αρκετές αραβικές χώρες, όπως η Αίγυπτος και τα Εμιράτα.

Το Ισραήλ βλέπει με κακό μάτι μια πιθανή διεθνή συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, του υπ`αριθμόν 1 εχθρού του, με τον Μπένετ να καταγγέλλει τη βούληση να υπογραφεί μια συμφωνία "σχεδόν με κάθε τίμημα". Το Ιράν και οι ΗΠΑ διαπραγματεύονται εδώ και 11 μήνες στη Βιέννη για την αναβίωση της συμφωνίας που υπογράφηκε το 2015 μεταξύ της Τεχεράνης και των μεγάλων δυνάμεων για να εγγυηθεί ότι δεν θα υπάρξει ποτέ ιρανική ατομική βόμβα.

Η συμφωνία καταρρέει από τότε που οι Αμερικανοί αποχώρησαν από αυτήν το 2018 και επανέφεραν τις κυρώσεις που στραγγαλίζουν την ιρανική οικονομία, γεγονός που ώθησε την Ισλαμική Δημοκρατία να αποδεσμευτεί από βασικούς περιορισμούς που επέβαλε η συμφωνία στο πυρηνικό της πρόγραμμα.

Οι ΗΠΑ έκριναν την περασμένη Τετάρτη ότι ένας συμβιβασμός είναι "κοντά", συγκεκριμένα έπειτα από αρκετές θετικές ενδείξεις, όπως η απελευθέρωση δυο Ιρανοβρετανών που κρατούνταν στο Ιράν εδώ και χρόνια.

Ο Μπένετ επανέλαβε σε δηλώσεις που δημοσίευσε χθες η ισραηλινή εφημερίδα Γεντιότ Αχρονότ ότι το Ισραήλ "όπως ήδη έχει πει δημόσια, δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος στη συμφωνία" του ιρανικού πυρηνικού προγράμματος. "Για εμάς η συμφωνία δεν είναι δεσμευτική. Οι Αμερικανοί το καταλαβαίνουν και το έχουν αφομοιώσει".

ΝΠ

Τελευταία Ενημέρωση: 23 Μαρτίου 2022 - 07:17

Πηγή: ΚΥΠΕ

Τελευταιες Ειδησεις

24 Ιουνίου
Σε 24ωρη απεργία το ωρομίσθιο κυβερνητικό προσωπικό
12:57
Ακραίος καύσωνας στην Ευρώπη - Θερμοκρασίες έως και 18 βαθμούς πάνω από τις κανονικές για την εποχή
12:53
Υπουργικό: Πρόθεση για διορισμό ανεξάρτητων ποινικών ανακριτών για «Κράτος Μαφία»
12:22
Παράταση μειωμένου συντελεστή φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για δύο μήνες
11:52
Ισραήλ -Λίβανος: Χωρίς κοινή ανακοίνωση η πρώτη ημέρα συνομιλιών στην Ουάσινγκτον
11:25
Αγνοείται ο 41χρονος Έρνεστ Σαρίδης από την Λεμεσό
11:17
Αρνείται τις κατηγορίες ο εν αργία Δήμαρχος Πάφου Φαίδωνας Φαίδωνος
11:15
Υπό οκταήμερη κράτηση 65χρονος για υπόθεση κατοχής κοκαΐνης σε υγρή μορφή
11:13
Τμήμα Μετεωρολογίας - 2ο Δελτίο Καιρού 24/06/26
11:12
Συνεδριάζει το Υπουργικό για το «Κράτος Μαφία και τον διορισμό ποινικών ανακριτών
09:13
Αντωνίου: Στη Νέα Υόρκη η Ολγκίν για διαβούλευση με τον Γκουτέρες ενόψει άτυπης διευρυμένης
09:04
Υπουργός Άμυνας: Η κατάταξη των νεοσυλλέκτων θα πραγματοποιηθεί με πλήρη αντικειμενικότητα
08:32
Όλες οι ειδήσεις

Video on Demand

Η υπηρεσία ΡΙΚFLIX δίνει την ευκαιρία στους τηλεθεατές που κατέχουν έξυπνες τηλεοράσεις οι οποίες υποστηρίζουν την εφαρμογή της υβριδικής τηλεόρασης (HbbTV) με τη χρήση του κόκκινου κουμπιού -που βρίσκεται στο κάτω μέρος του τηλεκοντρόλ- να μεταφέρονται σε διαδικτυακό περιβάλλον από όπου μπορούν να παρακολουθήσουν ετεροχρονισμένα τα προγράμματα του ΡΙΚ.

Όταν κάποιος τηλεθεατής είναι συντονισμένος στις συχνότητες της Επίγειας Ψηφιακής Πλατφόρμας (DVB-T) του ΡΙΚ και παρακολουθεί ΡΙΚ 1, ΡΙΚ 2 ή ΡΙΚ HD και ο δέκτης του υποστηρίζει την εν λόγω εφαρμογή, στο κάτω μέρος της οθόνης του θα παρουσιαστεί για λίγα δευτερόλεπτα ένα εικονίδιο που θα τον καλεί να πατήσει το κόκκινο κουμπί. Πατώντας το κόκκινο κουμπί, εισέρχεται στην πλατφόρμα ΡΙΚFLIX. Σε περίπτωση που ο τηλεθεατής θέλει να επανέλθει στη ζωντανή ροή εκπομπής θα πρέπει να ξαναπατήσει το κόκκινο κουμπί.